Pletykafészek

Ha ezeket a hozzávalókat látod az élelmiszerek csomagolásán, eszedbe ne jusson megvenni őket!

Figyelj oda arra, hogy ultrafeldolgozott élelmiszer után nyúlnál-e a boltban: ha nem tudod pontosan, mik számítanak annak, akkor mindenképp olvasd el az összetevők listáját, abból ugyanis hamar kiderül.

Kerüld őket messziről

Az ultrafeldolgotott élelmiszerek esetében az ételek eredeti állapotát valamilyen módon megváltoztatták: olykor ezek a változtatások előnyösek, hiszen sokszor nem befolyásolják a termék ízét, csupán annyi történik, hogy a feldolgozás által könnyebben elkészíthetővé válnak, mint feldolgozatlan társaik, elég csak a fagyasztott gyümölcsökre vagy épp az előre felvágott zöldségekre gondolni. Egyes ultafeldolgozott élelmiszerek tehát egyáltalán nincsenek káros hatással az egészségre, míg mások nagyon is, ezért nem az összes feldolgozott élelmiszertől óvakodni és távol maradni: érdemes alaposan elolvasni az összetevők listáját, abból ugyanis hamar kiderül, mely terméket kell messziről kerülni, és nem megvenni a boltban.

Bár az ultrafeldolgozott élelmiszerek túlzott fogyasztása káros egészségügyi következményekkel jár, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy minden feldolgozott élelmiszer minden ember számára minden helyzetben rossz

– vallja Tara Schmidt vezető dietetikus. Eláruljuk, milyen összetevőkre kell figyelned, mielőtt leemelnéd a terméket a polcról!

  1. Az ultrafeldolgozott élelmiszerek túlzott fogyasztása növelheti a szívbetegségek, a rák és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát – ezek legtöbbször olyan termékek, amelyek hosszú listával rendelkeznek összetevők tekintetében, de néha elég felfigyelned egy-egy olyan hozzávalóra is, melyből tudhatod, hogy az adott ételt inkább nem kéne elfogyasztanod.
  2. A brazíliai Sao Paulo Egyetem kutató egy NOVA nevű rendszerben kategorizálták az élelmiszereket feldolgozási szintjük alapján. A legjobbak a teljesen feldolgozatlan és minimálisan feldolgozott élelmiszerek, mint például az alma vagy épp az oregánó, míg a másik végén az ultrafeldolgozott élelmiszerek és italok találhatók, amelyek általában öt vagy több összetevőből állnak, hozzáadott sót, cukrot, olajokat, zsírokat, stabilizátorokat és tartósítószereket tartalmaznak, valamint olyan adalékanyagokat, amelyek célja, hogy általuk a termék jobban hasonlít majd a kevésbé feldolgozott élelmiszerek ízére, színére és állagára.
  3. Előfordul bennük a legtöbb esetben olyan, természetben nem található összetevő is, mint például a magas fruktóztartalmú kukoricaszirup, de sokszor az is meghatározza az ultrafeldolgozott élelmiszereket, hogy mi hiányzik belőlük.

Ezekből a termékekben gyakran nem, vagy csak alig található zöldség, gyümölcs, bármilyen gabonaféle, és egyéb, a természetben előforduló hozzávaló. Ultrafeldolgozott élelmiszernek tekinthető a jégkrém, a legtöbb snack, például a chips, a fagyasztott halrudacskák, a szénsavas üdítőitalok, a cukros gabonapelyhek, az alkohol, valamint a kereskedelmi forgalomban kapható pékáruk, például a fánk.

5. A NOVA élelmiszer-osztályozási rendszere a virslit, a kolbászt és a szalonnát, valamint a felvágottakat csak a második legkárosabb csoportba sorolja, ezek az élelmiszerek azonban sokszor ártalmasabbak lehetnek az egészségre, mint az ultrafeldolgozott csoportba tartozó egyes ételek, ugyanis a sózás, a pácolás, az erjesztés és a füstölés során káros vegyi anyagok keletkeznek. Sok ultrafeldolgozott élelmiszerben ugyanakkor található nátrium vagy keményítő, melyektől szintén érdemes óvakodni, hogy elkerüljük a stroke, a magas vérnyomás, a túlsúly, a cukorbetegség, a szívbetegségek, a rák, valamint a depresszió kockázatát.

Fotó: Pixabay

(via femcafe.hu)

 

Közbeszéd

Közbeszéd | Hírek, tények és vélemények