Belföld

Új szabályok a kerti kutak engedélyében! 2025. júliusától csak így maradhat az udvarodon!

Július 1-jétől alapjaiban változhat a kerti és mezőgazdasági kutak bejelentésének, engedélyezésének és felügyeletének rendszere Magyarországon. A kormány társadalmi egyeztetésre bocsátotta a vízügyi hatósági eljárásokat átfogóan újraszabályozó rendelettervezetet, amelynek legfontosabb elemeit Nagy Zoltán, a Hitel Fórum újságírója járta körül. Áprilistól júniusig tartó egyeztetések után a végső szöveg is elkészült, és számos előnyös újítást kínál mind a magánszemélyek, mind a gazdálkodók számára.

1. Két kúttípus, kétféle eljárás

A rendelet világosan elkülöníti a mezőgazdasági kutakat és a háztartási (kerti) kutakat, eltérő bejelentési és engedélyezési eljárást írva elő:

1.1 Mezőgazdasági kutak

  • Cél: öntözés, állattartás, agrártevékenység.

  • Bejelentés: részletes, korszerű műszaki adatlap benyújtása kötelező.

  • Vízmérő: a létesítéskor hitelesített, állandóan működő vízmérő felszerelése kötelező.

  • Hatósági döntés: az öntözési igazgatási szerv 30 napon belül köteles a bejelentett kutat nyilvántartásba venni vagy elutasítani.

1.2 Háztartási (kerti) kutak

  • Cél: öntözés kis kertben, háztartási célú vízhasználat.

  • Bejelentés: egyszerűsített műszaki paraméterek megadása; kevesebb adatot igényel a kérelem.

  • Hatósági döntés: a szigorú mezőgazdasági szabályokhoz képest gyorsabb, egyszerűbb eljárás ígérkezik, noha a nyilvántartásba vétel itt is kötelező.

Ez a kétlépcsős rendszer lehetővé teszi, hogy a nagyüzemi vízigények professzionális felmérést és mérési kötelezettséget kapjanak, míg a kisebb, háztáji kerti kutak tulajdonosainak terhei oktrojált adminisztráció nélkül csökkenjenek.

2. Elektronikus közmeghallgatás – a párbeszéd új formája

A tervezet egyik legfontosabb újítása az elektronikus közmeghallgatások bevezetése:

  • Online formátum: a vízügyi hatóságok videokonferencia vagy weboldalon közzétett anyagok révén tarthatják meg a társadalmi egyeztetést.
  • Értesítés: az érintetteket legalább öt nappal korábban hirdetmény útján kell tájékoztatni.
  • Írásos észrevételek: bárki benyújthat kérdéseket, javaslatokat, melyekre a hatóságnak 15 napon belül válaszolnia kell.
  • 50 fölötti érintettség: ha egy eljárásban legalább ötven érintett szerepel, elegendő a hirdetményi tájékoztatás – nem kell mindenkit külön levélben értesíteni.

Ez a gyakorlat jelentős adminisztratív könnyebbséget hozhat, miközben megőrzi a társadalmi részvétel és átláthatóság alapelvét.

3. Szakmai követelmények és továbbképzés a hatóságoknál

A rendelet nemcsak az ügyfelekre, hanem a vízügyi igazgatás munkatársaira is új kötelezettségeket ró:

  • Felsőfokú végzettség: a vízügyi hatóságok felsőfokú végzettségű dolgozóinak kötelezővé tennék a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) által akkreditált továbbképzések elvégzését.

  • Alacsonyabb végzettség: számukra ágazati szakmai képzések állnak majd rendelkezésre.

  • Teljesítményértékelés: egységes keretrendszerben mérik a hatósági munkát, így nő a szolgáltatás minősége és megbízhatósága.

Ezáltal a hatósági szféra szakmai tudása és elkötelezettsége is emelkedik, ami a gyorsabb ügyintézést és a pontosabb ellenőrzést szolgálja.

Forrás: tudasfaja, címlapkép: Pixabay

Olvassa a Közbeszéd cikkeit a Facebookon és a Google hírei között is!

Ha érdekesnek találta, ossza meg és mondja el véleményét!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük