Belpol

Még egy hajó sem kötött ki a trieszti magyar kikötőben, mégis nyeli a közpénzt

Szijjártó Péter külügyminiszter négy éve jelentette be, hogy a magyar kormány területet és üzemeltetési jogot vesz Trieszt kikötőjében. Az adásvétel 2020 végén zárult le, de azóta sem történt előrelépés, az olasz város tengerpartján megvásárolt helyszínen a mai napig nem indult el a beígért fejlesztés. A projektre 2019-ben létrehozott állami cég viszont azóta is nyeli a közpénzt, és évről-évre veszteséget termel.

Trieszt egy híres kikötőváros Észak-Olaszországban, az Adriai-tenger partján, Szlovénia szomszédságában. „1382-től 1867-ig a Habsburg Birodalom, majd 1918-ig az Osztrák–Magyar Monarchia része volt, a birodalom legfontosabb hajózási és hadikikötőjeként, egyben székhelye az Osztrák Tengermellék tartománynak. A 20. század elején a város a Birodalom negyedik legnagyobb városa volt Bécs, Budapest és Prága mögött.” – írja róla a Wikipedia.

Szijjártó Péter magyar külügyminiszter és Matteo Salvini akkori olasz belügyminiszter 2019. július elején jelentette be, hogy Magyarország „tengeri kikötőt létesít” a Budapestről alig hatórás autóúttal elérhető olasz városban. A hivatalos közlemény szerint a magyar kormány „egy 300 méter hosszú partszakasszal rendelkező 32 hektáros területet vásárolt meg Trieszt kikötőjében 31 millió euróért, 60 éves koncessziós szerződés keretében”.

Az is elhangzott ekkor, hogy „a vámszabad kikötőben majdnem 100 millió eurós infrastrukturális beruházást is terveznek, hogy a magyar vállalkozások innen bonyolíthassák le exporttevékenységüket, amely várhatóan mintegy kétmillió tonna, avagy 78 ezer konténer lesz évente”.

Nem is kikötő, elhagyott olajfinomító

Nem sokkal később azonban a HVG megtudta, hogy a területen korábban olajfinomító működött. Se kikötő, se logisztikai központ nincs ott, tehát bőven lesz mire költeni a Szijjártó által beharangozott 100 millió eurónyi fejlesztési összeget. A lap szerint azonban nem is alkalmas a helyszín nagy konténerhajók fogadására, mert a partszakasza csupán 300 méter hosszú, a vize pedig csak 13 méter mély. (via Átlátszó.hu)

A teljes írás az Átlátszó oldalán olvasható.

(Címlapkép: Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Zeno D’Agostino, a kikötő vezérigazgatója a trieszti kikötőben 2019. július 5-én. Fotó: MTI/KKM/Mitko Sztojcsev)

Közbeszéd

Közbeszéd | Hírek, tények és vélemények

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük