Belpol

Itt a kormány 11 pontos terve – Bevezetik Magyarországon, mindenkit érinteni fog

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a versenyképességi tanács ülésén ismertette a kormány 11 pontos javaslatcsomagját az elektromos járművek támogatásával kapcsolatban.

A Portfolio beszámolója szerint a cél egy egységes EU-s stratégia kialakítása, mivel eddig az egyes tagországok különböző stratégiákat folytattak ezen a területen.

Az Intézkedések részletei

  1. AFIR-szabályozás szigorítása: A könnyű tehergépjárműveket érintő szabályozás szigorítása, minden töltőállomás teljesítménykapacitását 900 kW-ra kell növelni, és a töltőállomások egymás közti távolsága nem haladhatja meg az 50 kilométert.
  2. Gyorstöltők telepítése: Az EU üzemanyagtöltő állomásainak 80%-án legalább 150 kW, de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyorstöltőket kell biztosítani. További töltési lehetőségeket kell kialakítani lakosságilag frekventált területeken, például bevásárlóközpontokban és parkokban.
  3. EU-s szintű támogatási program: Nyilvános töltőhálózat fejlesztésére irányuló támogatási program létrehozása, valamint háztartási töltőállomások számára 900-1500 eurós támogatás bevezetése.
    1. Engedélyeztetési eljárások egyszerűsítése: A villamosenergia-hálózat gyorsabb fejlődése érdekében az engedélyeztetési eljárásokat egyszerűsíteni kell.
    2. Szabályozás enyhítése: Állami szabályozás enyhítése a kutatás-fejlesztés, ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid-semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében.
    3. 4500 eurós támogatás: Az EU polgárai számára 4500 eurós támogatás biztosítása tisztán elektromos járművek vásárlására.
    4. Használt wlektromos járművek támogatása: Használt elektromos járművek vásárlásának és lízingelésének ösztönzése egyedi támogatásokkal. Standardokat kell létrehozni az akkumulátorok élettartamának meghatározására.
    5. Európai flottafelújítási rendszer: Kereskedelmi célú közúti közlekedési flották fejlesztése érdekében egy európai flottafelújítási rendszer bevezetése, amely magában foglalná a közepes és nehéz tehergépjárművekre, autóbuszokra és távolsági buszokra való átállást is.
    6. Technológiasemleges eljárások előmozdítása: Akkumulátorok vagy azok részeinek cseréjére vonatkozó technológiasemleges eljárások támogatása a használt járművek hosszú élettartama érdekében.
    7. Kötelező újrafeldolgozás: Használt akkumulátorokra vonatkozó kötelező újrafeldolgozás és megbízhatósági tanúsítvány bevezetése.
    8. Fenntarthatóbb közlekedés: A közlekedés fenntarthatóbbá tétele, előtérbe helyezve a vasúti közlekedést és a közúti közlekedés szén-dioxid-semlegessé tételét.

Jogszabály és pénzügyi keret

Nagy Márton szorgalmazta egy törvény megalkotását az elektromobilitással kapcsolatban, hasonlóan például a ritkaföldfémekhez vagy a mesterséges intelligenciához. A miniszter szerint a csomag körülbelül 100 millió eurós nagyságrendű lehet.

Az egységes EU-s stratégia célja, hogy harmonizálja az elektromos járművek támogatására irányuló erőfeszítéseket a tagállamok között.

Az eddigi különböző stratégiák helyett egy átfogó megközelítést kívánnak bevezetni, amely a fenntartható közlekedés és az elektromobilitás előmozdítását szolgálja.

Ez az átfogó terv hosszú távon hozzájárulhat az elektromos járművek szélesebb körű elterjedéséhez és a fenntartható közlekedés megvalósításához az Európai Unióban.

Fotó: Balogh Zoltán/ MTI

(via tudasfaja.com)

Közbeszéd

Közbeszéd | Hírek, tények és vélemények

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük