Itt a kormány 11 pontos terve – Bevezetik Magyarországon, mindenkit érinteni fog
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a versenyképességi tanács ülésén ismertette a kormány 11 pontos javaslatcsomagját az elektromos járművek támogatásával kapcsolatban.
A Portfolio beszámolója szerint a cél egy egységes EU-s stratégia kialakítása, mivel eddig az egyes tagországok különböző stratégiákat folytattak ezen a területen.
Az Intézkedések részletei
- AFIR-szabályozás szigorítása: A könnyű tehergépjárműveket érintő szabályozás szigorítása, minden töltőállomás teljesítménykapacitását 900 kW-ra kell növelni, és a töltőállomások egymás közti távolsága nem haladhatja meg az 50 kilométert.
- Gyorstöltők telepítése: Az EU üzemanyagtöltő állomásainak 80%-án legalább 150 kW, de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyorstöltőket kell biztosítani. További töltési lehetőségeket kell kialakítani lakosságilag frekventált területeken, például bevásárlóközpontokban és parkokban.
- EU-s szintű támogatási program: Nyilvános töltőhálózat fejlesztésére irányuló támogatási program létrehozása, valamint háztartási töltőállomások számára 900-1500 eurós támogatás bevezetése.
- Engedélyeztetési eljárások egyszerűsítése: A villamosenergia-hálózat gyorsabb fejlődése érdekében az engedélyeztetési eljárásokat egyszerűsíteni kell.
- Szabályozás enyhítése: Állami szabályozás enyhítése a kutatás-fejlesztés, ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid-semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében.
- 4500 eurós támogatás: Az EU polgárai számára 4500 eurós támogatás biztosítása tisztán elektromos járművek vásárlására.
- Használt wlektromos járművek támogatása: Használt elektromos járművek vásárlásának és lízingelésének ösztönzése egyedi támogatásokkal. Standardokat kell létrehozni az akkumulátorok élettartamának meghatározására.
- Európai flottafelújítási rendszer: Kereskedelmi célú közúti közlekedési flották fejlesztése érdekében egy európai flottafelújítási rendszer bevezetése, amely magában foglalná a közepes és nehéz tehergépjárművekre, autóbuszokra és távolsági buszokra való átállást is.
- Technológiasemleges eljárások előmozdítása: Akkumulátorok vagy azok részeinek cseréjére vonatkozó technológiasemleges eljárások támogatása a használt járművek hosszú élettartama érdekében.
- Kötelező újrafeldolgozás: Használt akkumulátorokra vonatkozó kötelező újrafeldolgozás és megbízhatósági tanúsítvány bevezetése.
- Fenntarthatóbb közlekedés: A közlekedés fenntarthatóbbá tétele, előtérbe helyezve a vasúti közlekedést és a közúti közlekedés szén-dioxid-semlegessé tételét.
Jogszabály és pénzügyi keret
Nagy Márton szorgalmazta egy törvény megalkotását az elektromobilitással kapcsolatban, hasonlóan például a ritkaföldfémekhez vagy a mesterséges intelligenciához. A miniszter szerint a csomag körülbelül 100 millió eurós nagyságrendű lehet.
Az egységes EU-s stratégia célja, hogy harmonizálja az elektromos járművek támogatására irányuló erőfeszítéseket a tagállamok között.
Az eddigi különböző stratégiák helyett egy átfogó megközelítést kívánnak bevezetni, amely a fenntartható közlekedés és az elektromobilitás előmozdítását szolgálja.
Ez az átfogó terv hosszú távon hozzájárulhat az elektromos járművek szélesebb körű elterjedéséhez és a fenntartható közlekedés megvalósításához az Európai Unióban.
Fotó: Balogh Zoltán/ MTI
(via tudasfaja.com)