Belföld

Brutális üzemanyagdrágulást hozhat az új szabályozás

Az EU közelgő szén-dioxid-kibocsátási árképzési rendszere a közúti és fűtőanyagokra, a kibocsátáskereskedelmi rendszer 2 (ETS2) az eredetileg vártnál nagyobb áremelkedéshez vezethet – mondták az Euractivnak EP-képviselők. A 2027-ben bevezetendő rendszernél eredetileg azt becsülték, hogy a CO2 tonnánként 45 euró alatt tartja az árakat, ami a dízel vagy a benzin esetében literenként körülbelül 10 centes felárat eredményezne, de most akár ennek a többszöröse is az üzemanyagárakra terhelődhet.

Peter Liese, az Európai Parlament főtárgyalója aggodalmának adott hangot, hogy a mobilitási és az építőipari ágazatban a következő években nem lehet tartani a 45 eurós határértéket a karbbonkvótáknál. Ez pedig azzal járhat, hogy az üzemanyagárakra nem a tervezett 10 centes felár terhelődik majd, hanem ennek a többszöröse.

Mivel az ETS2 piaci alapú, a CO2-intenzív energiaforrások – így a fosszilis hordozók – használatának lassabb csökkenése növelni fogja a kibocsátási kvóták iránti keresletet, ami azok árának emelkedését eredményezné.

Az épületek és a közúti közlekedés kibocsátása jelenleg lassabban csökken, mint ahogyan azt előre jelezték, és az ezen ágazatokban az emisszió visszaszorítására irányuló további jogszabályok előírásait fellazították, vagy kitolták az új korlátozások határidejét.

KÖVETKEZÉSKÉPPEN 2027-BEN NÖVEKEDHET A KIBOCSÁTÁSI EGYSÉGEK IRÁNTI KERESLET, AMI MAGASABB SZÉN-DIOXID-ÁRAT EREDMÉNYEZHET, EZ PEDIG AZ ÜZEMANYAGOKAT IS DRÁGÍTHATJA.

Az Agora Energiewende német agytröszt kutatása szerint a karbonkvótaár 200 euró/tonna felé emelkedhet, ami több mint négyszeres plusz terhet jelentene az üzemanyagárak ETS-díjainál.

Fotó: Pixabay

(via portfolio.hu)

Közbeszéd

Közbeszéd | Hírek, tények és vélemények