A kormány bekeményítene! Ezeket a rendszámokat korlátozná
Idén ősztől jelentős változások várhatóak a zöld rendszámtáblák szabályozásában, mivel egy friss kormányrendelet-tervezet alapján a plug-in hibridek (külső töltésű és növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsik) 2024. szeptember 1-jétől már nem kaphatnak zöld rendszámtáblát az első belföldi forgalomba helyezéskor. Ezen túlmenően, a már korábban kiadott zöld rendszámtáblákat is le kell cserélni legkésőbb 2026. november 30-ig – szúrta ki a hvg.hu a friss rendelettervezetet.
A kormányzati indoklás szerint a cél az, hogy a zöld rendszámmal járó kedvezményeket kizárólag a tisztán elektromos és nulla kibocsátású gépkocsik számára biztosítsák. Ez a lépés tükrözi a kormányzat szándékát, hogy fokozottan támogassa a környezetbarát közlekedési eszközöket és csökkentse a károsanyag-kibocsátást.
A szabályozás szigorítása valószínűleg vegyes reakciókat vált ki az érintett autótulajdonosoknál és a civileknél. Míg a környezetvédelmi csoportok valószínűleg üdvözlik a lépést, az autótulajdonosok és a hibrid autók gyártói számára kihívást jelenthet az új szabályozásnak való megfelelés.
Tavaly belföldön 22 651 gépkocsit helyeztek forgalomba zöld hatósági jelzéssel, 2023 így újabb szempontból bizonyult rekordévnek, átadva a múltnak a 2022-es, csaknem 21 ezer darabos bővülési csúcsot. 2023-ban a zöld rendszámmal munkába állt járművek több mint 60 százaléka tisztán elektromos hajtású volt. A korábban beüzemelt járművekkel együtt több mint 88 ezer zöld rendszámú autó közlekedett Magyarországon az év eleji adatok szerint, ezek 60 százalékát vidéken helyezték forgalomba.
AZ ÖSSZES ZÖLDRENDSZÁMOS AUTÓ NAGYJÁBÓL 40-45 SZÁZALÉKA VOLT HIBRID EKKOR.
Mint arról korábban a Pénzcentrum beszámolt, Lázár János építésügyi és közlekedési miniszter már régen tervezte, hogy szigorításokat vezetnek be a zöld rendszámoknál. Idén márciusban beszélt arról, hogy nem tett le arról a többéves tervéről a kormány, hogy a hibridektől elvegyék az egyébként ingyenes parkolásra jogosító rendszámokat. A tervek szerint nem azonnal cserélnék le az érintettek rendszámait, hanem legkésőbb a következő műszaki vizsgán – így az ingyenes parkolás valameddig még megmaradhat a kedvezmények között, legalábbis a parkolóőrök vélhetően nem fogják egyesével vizsgálni a zöld rendszámos autók típusait.
Márciusban a lap hibridek korlátozására vonatkozó kérdésére a minisztérium azt írta, hogy „a tisztán elektromos meghajtású gépkocsik közlekedésének környezetvédelmi tulajdonságai messze előnyösebbek más, részben elektromos hajtású, de belsőégésű motorral is működő járművek környezetvédelmi tulajdonságainál, ezért indokolt az azonos mértékű üzemeltetési kedvezmények fenntartásának felülvizsgálata. A társadalmi elvárások is ebbe az irányba mutatnak, hiszen sok esetben olyan gépjárművek közlekednek zöld rendszámmal, és részesülnek egy tisztán elektromos, így nulla kibocsátású autóhoz hasonló mértékű kedvezményekben, amelyek nagyobb belsőégésű motorral rendelkeznek, mint egy átlagos benzin-, vagy dízelüzemű autó”.
MTI Fotó/Fischer Zoltán