Bejelentés érkezett: hatalmas változás jön a magyar vasúton – már nem csak a MÁV az úr a síneken
Aláírta a szerződést a MÁV és a GYSEV a vasútvonalak átadásáról, 2025. július 1-jétől a GYSEV 752 kilométernyi vasúti pálya üzemeltetését vette át a MÁV-csoporttól – közölte a MÁV-csoport a honlapján kedden.
Németh Réka, a MÁV Pályaműködtetési Zrt. vezérigazgatója és Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója aláírta a soproni székhelyű társasághoz átkerülő nyugat-magyarországi vasútvonalakról szóló üzemeltetési és együttműködési megállapodást.
Közölték, a két vasúttársaság közötti munkamegosztás változása az utasok részéről semmilyen alkalmazkodást nem igényel, ugyanazokkal a járatokkal számolhatnak, mint korábban.
A vasútvonalak üzemeltetése egyelőre nem jelenti a személyszállítási tevékenység automatikus átkerülését sem, a GYSEV a Zalaegerszeg és Celldömölk közötti vonatok esetében veszi át keddtől a személyszállítási közszolgáltatási feladatokat.
Az átadás-átvétel lehetőséget teremtett arra, hogy hosszú évek után megoldódott az úgynevezett tarifatörés problémája, azaz július 1-jét követően már a GYSEV-es járatok igénybevétele esetén sem kerül majd többe az utazás, mintha ugyanazt a távolságot kizárólag a MÁV-csoport által üzemeltetett járatokkal tennék meg az utasok, így például minimálisan olcsóbbá válik a vonatozás Sopron és Budapest között – írták.
Az építési és közlekedési miniszter 10 pontos vállalásról szóló januári bejelentése óta a MÁV-csoport és a GYSEV szakemberei között munkacsoportokban folyt az egyeztetés az átadás-átvétellel érintett vasútvonalakról, azok állomásairól, kiszolgáló létesítményeiről, ingatlan és ingó vagyontárgyakról, beleértve a pályavasúti szolgáltatások nyújtásával összefüggésben a működtetési jogokat és a kötelezettségeket is.
Július 1-jétől ugyanis a meglévő 443 kilométer mellett további 752 kilométernyi magyarországi vasúti pálya üzemeltetéssel, működtetéssel és pályavasúti szolgáltatások nyújtásával összefüggő valamennyi jog és kötelezettség a GYSEV Zrt.-hez került.
Az érintett vasútvonalakon a MÁV átlagosan napi 420 vonat közlekedtetését tette lehetővé, és az országos vasúti áruforgalom közel 10 százalékát bonyolította le, ennek révén 40 vasúti társaság részére évi 754 millió árutonna-kilométer mennyiség célba jutását segítette elő. Átadott-átvett vonalak listája elérhető a vasúttársaság honlapján.
Címlapkép: Toók-Bernhardt Bettina
Olvassa a Közbeszéd cikkeit a Facebookon és a Google hírei között is!
Ha érdekesnek találta, ossza meg és mondja el véleményét!